Minä kun oikeasti olin innoissani, että kuvien luvaton kopioiminen on vähentynyt viime aikoina selvästi. No, olin vissiin taas jättänyt informaationi päivittämättä SILLÄ netin syövereistä löytyi liian paljon laittomasti kopioituja kuvia. Hävetkää tytöt ja pojat.

Lähdetään liikkeelle ihan perusfaktoista; Suomen tekijänoikeuslaki kieltää kopioinnin, ellei kuvien tekijä (eli minä) anna siihen lupaa. Julkisissa tilaisuuksissa (joita ratsastuskisat ovat) kuvia saa ottaa lupaa kysymättä ja kuvien ottaja saa julkaista niitä missä tarkoituksissa haluaa. Se, että sinä olet itse kuvassa, ei oikeuta sinua kopioimaan kuvaa tai ainakaan julkisesti levittämään sitä.

Päästään näin tähän, että luvaton kopiointi on rikos ja rikos on rangaistava teko. Mikäli nämä luvattomat kopioinnit ei nyt "sopupelillä" ratkea, minä tulen tekemään rikosilmoituksen ja teen perintätoimistoon ilmoituksen perimisistä.

Joku varmaan miettii, että sehän on vain pari kuvaa. Niinhän se onkin, en minä sitä kiellä. Tämä on vain periaate, josta en luovu - kenenkään kohdalla. Kuvien kopiointi ja julkaisu ON KIELLETTY, eikä siitä pääse mihinkään. Kuvat saa käyttöönsä hintaan 0,5e/kpl, joka tuntuu olevan monelle liian suuri summa maksettavaksi, vaikka hinta on olematon.

Joku saattaa ajatella, ettei jää kiinni jos kopioi kuvia. Kaikki ei jää, mutta suurinosa jää. Luvattomat kuvat on myös erittäin helppo tunnistaa - luvallisissa kuvissa ei ole (c) aaveen.net -teksiä kuvan keskellä.

Mikäli kopioinnit jatkuvat tulevaisuudessakin tulee harkintaan sivuston sulkeminen. Kisoissa en enää kuvaa luvattomasta toiminnasta kiinni jääneitä.

Shame on you guys, really.